Vipu-palvelun sähköinen tukihaku hidasteli maanantaina ja kirjautuminen järjestelmään estyi. Tiistaina tehtiin korjauksia ja aamupäivällä palvelu toimi jälleen normaalisti ja varsin nopeasti, vaikka siihen kirjautuminen kesti useita minuutteja.

Tiistaina puoleen päivään mennessä oli jätetty yhteensä noin 29 000 sähköistä tukihakemusta. Määrä on noin 50 prosenttia tukea hakevista maatiloista.

Kirjautumisessa häiriöitä

Vipu-palvelussa otettiin tänä vuonna käyttöön uusi kirjautumismenetelmä, kun tukisovellus uudistettiin. Maaseutuvirasto on vastannut tukisovelluksen teknisestä uudistamisesta yhteistyössä Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen Tiken kanssa.

Alkuviikon aikana eniten toimintahäiriöitä on ollut eniten juuri palveluun kirjautumisessa. Tietohallintopäällikkö Jani Alkava Mavin viljelijätukien IT-yksiköstä sanoo, että tiistaina tehtiin korjauksia kirjautumiseen. Sisään kirjautumisaika aleni korjauksella noin puoleen minuuttiin.

Selaimen välimuisti kannattaa tyhjentää

Selaimen välimuistin tyhjentäminen ja selaimen käynnistäminen uudelleen ovat monilla palvelun käyttäjillä poistaneet toimintahäiriöt. Osalla käyttäjistä tilan tiedot ovat kuitenkin lukittuneet järjestelmän sisäisen käsittelyvirheen vuoksi.

”Näissä tapauksissa ei ole valitettavasti muuta vaihtoehtoa kuin jättää tukihakemus paperilla”, Alkava sanoo. Käytöntuki ei pysty enää korjaamaan lukittumisia ennen hakuajan päättymistä.

Lisätietoja:

Tietohallintopäällikkö
Jani Alkava
etunimi.sukunimi(at)mavi.fi
0298 31 2314